دانشگاهها و مدارس مکانی برای کشتن خلاقیت
دانشگاهها و مدارس مکانی برای کشتن خلاقیت
واقعا در دوران راهنمایی و دبیرستان زمان ما ، معلمان و دبیران و ناظمان و مدیران خلاقیت را ذبح کرده بودند ، در مدارس با شاخص خلاقیت پایین ته ایده تنبیه آنها خط کش بود ولی در مدارس با شاخص خلاقیت بالا مثل مدارس اهواز سیر تنبه دانش آموز خاطی، ترکیبی بود، و ترکیب استفاده از ابزار، به خلاقیت فرد متنبه کننده بستگی داشت به عنوان مثال از چَک و مشت همزمان+ کف گرگی (با یک سیکل زمانی ثابت) + خط کش آهنی یا چوبی و در پاره ای از مواقع در آخر کار هم لنگه پا، چاشنی کار می کردند تا فرد به اعلی درجات تحقیر نائل شود البته دبستان ها عاری از هرگونه خلاقیت بودند چون کل سکانس تنبیه تو 2 کلمه خلاصه می شود: چَک+ گریه متنبه.
ولی بحمدالله با وجودِ وجود این مسئولین امرِ نالایق، دانش آموزان یک تنه بار خلاقیت مدارس را به دوش می کشند، مثلا مشکلات بین خودشان را در زنگهای آخر با فنون وکدهای تقلب ابتکاری زیر حل میکنند:
آبدولاچگی : راست | چپ | پایین یا ** محدوده نزدیک
هوک سنگین: پایین | عقب | جلو | جلو ** محدوده نزدیک
آشوردان مایانه :راست | پایین | چپ | راست | یا **محدوده میانی
و یا با استفاده از ابزار و اشیای بی خطر مثل لانچیکو و رینگ بوکس و تیزی و... در استارت آپ ها دارای جوایز متعدد ایده های نوین مذاکرات می شدند
ولی داستان در دانشگاهها تغییر می کند دیگر از آن ابتکارات بدیع و بکر زنگهای آخر خبری نیست و دانش آموزان که در لباس فاخر دانشجو وارد دانشگاه می شوند، نمیدانم این کنکور چه بلایی سر آنها می آورد که آن همه دستاورد نوین را به دست فراموشی می سپارند آیا مشکل از نظام آموزشی است یا در دانشگاه خبری است نمیدانم، ولی میدانم، معلمان و دبیران که با لباس فاخر استادی وارد دانشگاه شده اند به طرز معجزه آسایی افعال خلاقانه انجام میدهند یک بخشی از این فعل و انفعالات استادگونه به شرح زیر است:
1) دادن نمرات مردودی متنوع مثل 5./0 ، 9/9 ، 8/9 ، و ....
2) دادن ضریب برای ارتقا سطح کیفی نمرات مثل فرمول روبهرو: به جای x نمره فرد در آستانه افتادن قرار میگیرد
3) حضور غیاب های متفاوت: 1) اصلا حضور غیاب نمیکنند ولی اثر میدن
2) حضور غیاب میکنند ولی اثر وضعی ندارد
3) رندوم حضور غیاب میکنند
4) جلساتی که شبیه عدد فیبونانچی باشد اثر میدهند
و..............
4) نمودارهای نمره افزا که به شکلهای مختلف وجود دارد
5) ما به اندازه تعداد اساتید ، روش افتادن داریم، البته راه رسیدن به نمره از ترجمه کتب در دست ترجمه ی اساتید میگذرد
#ا.م.سلطان_الضاحکین